MESÂİLU’Z-ZEKÂT
(Zekâtla Alakalı Bazı
Fıkhî Mes’eleler)
بِسْمِ
اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ
آمَنُوا إِنَّ كَثِيراً مِنْ الأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ
النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ
الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلا يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ
بِعَذَابٍ أَلِيمٍ (34)
Cenâb-ı Hak, Tevbe suresinin 34. ayet-i kerimesinde şöyle buyurmaktadır:
“Ey iman edenler!
Ahbar ve ruhbânın çoğu (Resul-i Ekrem (a.s.m)’dan önce Peygamberlerinin
dini olan İslam’ı tahrif edip muharref bir dini kabul edenler, Hazret-i
Muhammed (a.s.m) geldikten sonra da Risalet-i Muhammediyeyi ve Kur’an’ı tasdik
etmeyenler), gayr-ı meşru’ yol ile insanların mallarını yerler ve Allah’ın
yolundan insanları o mal ile men ederler. Onlar altın ve gümüşü iddihar edip
onu Allah yolunda infak etmezler. Belki Allah’ın yolundan insanları men etmek
için sarfederler. Onları (o ahbar ve ruhbanı), azab-ı elim ile müjdele!”
İşte
bu ayet-i kerime bildiriyor ki; Yahudilerin din adamları, Hazret-i Musa
(a.s)’dan sonra ve Hıristiyanların din adamları da Hazret-i İsa (a.s.)’dan
sonra batıl yolla topladıkları servetleriyle hak dinlerini tahrif ve
seddettikleri gibi; Kur’an geldikten sonra da yine topladıkları servetleriyle
O’nun nurunu söndürmeye çalışıyorlar ve Allah’ın yolu olan İslamiyet’e sed
çekiyorlar.
Bu
sebeble Allah (c.c), bu ayet-i kerimede “Ey iman edenler!” hitabı ile ehl-i
imanı teyakkuza sevkedip dikkatlerini şu noktaya çekiyor:
Ahbar
ve ruhbanın çoğu, insanları kandırıp çeşitli hile ve hud’alarla onların mallarını
yiyorlar ve insanların servetlerini kendi ellerinde biriktiriyorlar. Fakat bu
serveti, Allah yolunda değil; belki tam aksine Allah’ın yolundan insanları
alıkoymak ve o yolu kapatmak için harcıyorlar.
Bunlar
zahirde din adamları ve güya Allah’ın yoluna kendilerini vakfetmiş kimseler
gibi gözüktükleri halde, böyle halkı idlal etmeleri ve nur-u İlahiyi söndürmeye
çalışmaları ne kadar aciptir.
Evet tarihte görüyoruz ki; nice ahbar ve ruhban, bazı krallardan bile daha
büyük servete sahip olmuşlardır. Şu anda da dünyanın ekser servet toplama
vasıtalarının arkasında Yahudi hahamları ve Hıristiyan ruhbanları vardır.
Başta “Kızılhaç” ve “Unesco” olmak üzere insanlardan
bağışlar toplayan ekser örgütlerin ipleri de bunların elindedir ve dünyanın
ekser serveti, onların elinde toplanmaktadır. Onlar da bu serveti, ihdas
ettikleri muharref ve batıl olan Yahudilik ve Hıristiyanlık dinlerini dünyada
hakim kılmak ve yeryüzünde, hak olan ve bütün semavi kitabların hakikatini
taşıyan Kur’an’ın nurunu söndürmek için sarf etmektedirler. İşte bu ayet-i
kerime, onların yüzlerindeki maskeyi düşürüp gerçek çehrelerini göstermekte ve
yaptıkları planları bizlere bildirmektedir.
Bu
ayetten anlaşılan şudur ki:
Dünyadaki
servet odaklarının ekserisinin başlarında Yahudi ahbarları ve Hıristiyan
ruhbanları vardır ve ekser servet toplayan örgütler, bunların idaresi
altındadır ve İslam’a ve bu mukaddes dinin mensublarına hücum eden devletleri
dahi bunlar, sevk ve idare etmektedirler. Bütün bunların başında
ise, dünya devletlerini idare eden ve 300 kişiden müteşekkil olan gizli bir
zındıka komitesi vardır, bu gizli zındıka komitesinin reisi de onların bir din
adamıdır.
İşte
Kur’an, bütün İslam alemini bu ayet-i kerime ile ikaz ediyor ve Yahudi ve
Hıristiyan din adamları olan ahbar ve ruhbanların asıl yüzlerini görmelerini ve
bu hususta uyanık olmalarını emrediyor.
O gizli zındıka komitesi, bütün dünyanın servetine el koyduğu gibi; Tevbe suresinin 60.
ayet-i kerimesinde bizzat Allah tarafından tesbit edilen sınıfların hakkı olan
Müslümanların zekâtlarını da hile ve hud’a ile asıl masraf ve
mecrasından saptırıp kendi amaçlarına hizmet edecek yerlere sarfetmekte ve bu
konuda hummalı bir şekilde çalışmaktadır. Halbuki nass-ı Kur’an’la
zekât, sekiz sınıfa taksim ve tahsis edilmiştir. Şöyle ki:
Cenab-ı
Hak, Tevbe suresinin 60. ayet-i kerimesinde şöyle buyurmaktadır:
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
إِنَّمَا
الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاكِينِ وَالْعَامِلِينَ عَلَيْهَا
وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِي الرِّقَابِ وَالْغَارِمِينَ وَفِي سَبِيلِ
اللَّهِ وَاِبْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِنْ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ
حَكِيمٌ (60)
“Farz ve vacib olan sadakalar, ancak ve ancak; fakr-u zaruret içinde
perişan olup malı olmayan fukaraya;
ve sahib olduğu malları, kendisini zillet ve meskenetten kurtarmaya kifayet
etmeyen miskinlere;
ve devlet-i şer’iyye tarafından zekâtın ahaliden toplanması, muhafaza
edilmesi ve dağıtılmasına me’mur edilen amillere;
ve kalblerinin İslam’a ısındırılması istenilen müellefe-i kulublara;
ve hürriyetlerine kavuşturmak için, bir mal mukabili azad edilmek üzere
efendisiyle anlaşma yapan mükateb kölelere;
ve helal yol ile borçlanıp, malı borcuna ve masraflarına kâfi gelmeyen
borçlulara;
ve Kur’an’ı ve ahkam-ı İslamiyeyi hakim kılmak için cihad eden asâkirin-i
İslamiyeye;
ve vatanlarından uzak düşüp elleri mallarına ulaşamadığı için yolda kalmış
olan yolculara verilir.
Bu
farz ve vacib olan sadakalar, yalnız zikredilen bu sekiz sınıfa mahsustur ve
onların malıdır. Bunlardan gayrısına asla verilemez. Bu taksimat, hiçbir
kimsenin müdahalesi olmadan doğrudan doğruya Allah tarafından yapılmış bir farz
ve takdirdir.
Binaenaleyh herkesin bu taksime riayet etmesi vacibdir. Zira Allahu Teala,
her şeyi bildiği gibi bu zekâtın nerelere verileceğini dahi bilir ve her şeyi
hikmetle yapıp, hikmetinin muktezasınca hükmettiği gibi zekâtın kimlere
verileceği hususunda da hikmetinin muktezasınca hükmetmiştir.”
Demek bu taksimatı, فَرِيضَةً مِّنَ اللّهِ ifadesiyle Allah (c.c), bizzat kendisi yapmış ve bu taksimatı Habib’ine dahi bırakmamıştır.
Resul-i Ekrem (s.a.v) Efendimiz de zekâtın nerelere verileceğini beyan eden bu ayet-i kerimeyi pek çok hadis-i şerifiyle açıklamıştır. Mesela;
Demek bu taksimatı, فَرِيضَةً مِّنَ اللّهِ ifadesiyle Allah (c.c), bizzat kendisi yapmış ve bu taksimatı Habib’ine dahi bırakmamıştır.
Resul-i Ekrem (s.a.v) Efendimiz de zekâtın nerelere verileceğini beyan eden bu ayet-i kerimeyi pek çok hadis-i şerifiyle açıklamıştır. Mesela;
Peygamber Efendimiz (s.a.v), Muaz bin Cebeli Yemene vâli olarak gönderdiği
zaman, ona şu emri vermiştir:
"Onları Allahtan başka ilâh olmadığına ve benim Allahın Resulü olduğuma iman etmeye dâvet et. Eğer bu hususta sana itaat ederlerse; onlara, Cenâb-ı Allahın kendilerine günde beş vakit namaz kılmalarını emrettiğini bildir. Eğer bu konuda da sana itaat ederlerse, Allah’ın kendilerine mallarından zekât vermelerini farz kıldığını bildir. Zekât, zenginlerinden alınıp fakirlerine verilir.”
Bu ve benzeri hadislerden de anlaşıldığı üzere zekât, ayet-i kerimede bildirilen sekiz sınıfın, bahusus fakirin hakkıdır. Başta sahabe-i kiram olmak üzere bütün müctehidin-i izam ve bütün ümmet, asr-ı saadetten bugüne kadar zekâtın bu sekiz sınıfın hakkı olduğu hususunda icma ve ittifak etmişler ve zekâtlarını bu sınıflara vermişlerdir.
"Onları Allahtan başka ilâh olmadığına ve benim Allahın Resulü olduğuma iman etmeye dâvet et. Eğer bu hususta sana itaat ederlerse; onlara, Cenâb-ı Allahın kendilerine günde beş vakit namaz kılmalarını emrettiğini bildir. Eğer bu konuda da sana itaat ederlerse, Allah’ın kendilerine mallarından zekât vermelerini farz kıldığını bildir. Zekât, zenginlerinden alınıp fakirlerine verilir.”
Bu ve benzeri hadislerden de anlaşıldığı üzere zekât, ayet-i kerimede bildirilen sekiz sınıfın, bahusus fakirin hakkıdır. Başta sahabe-i kiram olmak üzere bütün müctehidin-i izam ve bütün ümmet, asr-ı saadetten bugüne kadar zekâtın bu sekiz sınıfın hakkı olduğu hususunda icma ve ittifak etmişler ve zekâtlarını bu sınıflara vermişlerdir.
Fakat
o gizli zındıka komitesinin emri altında çalışan “unesco” gibi bazı yardım
kuruluşları, alem-i insaniyet ve İslamiyet’in hususan Türkiye’nin içindeki bazı
örgütleri elde edip bütün vakıfları kendilerine bağlayarak, toplanan
yardımların kendilerine ulaşmasını temin ettiler.
Mü’minlerden
toplanan zekât, sadaka, teberruat, nezir ve kurbanları kendi arzu ve emellerine
göre kullanarak, bütün petrollerimize el koydukları gibi bunlara da el
koymaktadırlar.
Alem-i İslam’da bir kısım ulema-i su’ dahi bu gizli örgütün ve bu gizli
örgütün teşkil ettirdiği “unesco” nun te’siri altında
kalarak zekâtın masrafıyla alakalı ayeti, gayr-ı meşru bir şekilde
fasid te’villerle te’vil
ederek,zekâtı
başka bir mecraya sevketmek istiyorlar. Halbuki zekât, Kur’an-ı Kerim’in tesbit
ettiği sekiz sınıfın hakkıdır. Ayetin te’vili gayr-ı kabildir.Müfessirin-i izam ve
mezheb imamları ayet-i kerimeyi nasıl tefsir etmiş ise, hak odur.
O gizli örgütün tesiri altında kalan ulema-i su’ ise, başta kitab ve
sünnete ve bunları izah eden icma ve kıyas-ı fukahaya muhalefet
edip te’vilat-ı faside ile müstahak olmayan yerlere zekâtın verileceğini dava
ediyorlar.Mesela;
Vakıflara,
derneklere, örgütlere, cemiyetlere, cemaatlere, basın-yayın organlarına,
camilere, medreselere, tekye ve dergahlara, okullara, Kur’an, tefsir, hadis,
fıkıh, akaid gib şer’i ilimlerle meşgul olmayıp fen, felsefe ve san’atla meşgul
olanlara zekât verileceğini iddia ediyorlar.
Halbuki
zekâtın bu gibi yerlere verileceğini dava etmek, elbette büyük bir yanlıştır,
vebal-i azimdir. Böyle bir yanlışı kabul etmek, şer’an mümkün olmadığı gibi; bu
yanlışı içimize sokanın da o gizli zındıka komitesi olduğunu da bilmemiz
gerekir.
Hatta
bugün Müslümanların zekât, sadaka, teberruat, nezir ve kurban gibi mali
yardımlarının bir çoğu, hem İslam aleminde, hem de dış ülkelerde bulunan gayr-ı
Müslimlerin çocuklarını okutmak ve yeni hürriyetine kavuşan ülkelerde
demokrasinin yerleştirilmesi gibi meşru olmayan pek çok yerlere
sarfedilmektedir.
Alem-i
İslam’da bu faaliyeti gösteren pek çok taife mevcuttur. Bu ise, alem-i
insaniyet ve İslamiyet’i titretecek bir hadisedir.
Kur’an-ı Kerim’in Tevbe Suresi 35. âyetinde ehl-i imanın servetini,
bahusus zekâtlarını batıl yolla gayr-ı meşru bir surette toplayan ve bununla
iman ve Kur’an nurunu söndürmeye çalışan, insanları Allah’ın yolu olan Hak Din
İslamiyet’ten alıkoyan Yahudi ve Hıristiyanların
ahbar ve ruhbanları, bahusus o zındıka komitesi ve bu komitenin tesiri altında
kalan ulema-i su hakkında şöyle bir tehdidat-ı azimede bulunuyor:
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ
يَوْمَ
يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ
وَظُهُورُهُمْ هَذَا مَا كَنَزْتُمْ لأَنفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنتُمْ
تَكْنِزُونَ (35)
“O
gün, o ahbar ve ruhbanın (Kur’an’dan evvel hakiki Tevrat ve İncil’i tahrif
etmek için ve Kur’an geldikten sonra da Kur’an’ın nurunu söndürmek için iddihar
ettikleri) servetlerinin üzerine Cehennem’in ateşi vaz’ edilerek bir ateş
parçası haline getirilir. Onunla yüzleri, yanları ve sırtları dağlanır ve
onlara “Bu,
nefisleriniz için iddihar ettiğiniz servetinizdir. Onların azabını tadın” denir.”
İşte Kur’an-ı Hakim, ahbar ve ruhban hakkında bu kadar tehdidat-ı azime yaptığı halde, hala o cehennem ehli olanlarla dostluk yapmaya kalkışmak ve onların tesiri altında kalan ehl-i bid’a ve ulemau’s-suun, zekâtın sarfedileceği yerler konusunda vermiş oldukları yanlış fetva gibi pek çok batıl fetvalarına tabi olmak, elbette hak ve hakikat olan kitab, sünnet, icma-i ümmet ve kıyas-ı fukahaya doğrudan doğruya bir muhalefet etmek ve şıkk-ı muhalifi iltizam etmektir.
Bizler bu eserimizde o gizli örgütün, zekâtın verileceği yerleri tesbit eden
Tevbe suresinin 60. ayet-i kerimesi hakkında yaptığı fasid tevillerin ve yanlış
yorumların önüne geçmek ve bu konuda ehl-i imanının inancını muhafaza etmek
maksadıyla 1400 seneden beri bu ayet-i azime, nasıl tefsir edilmişse ve başta
sahabe-i kiram olmak üzere müctehidin-i izam bu ayetten nasıl hüküm çıkarmışsa
ve ümmet, bu ayet-i kerimenin hükmünü nasıl tatbik etmişse, bu konudaki
nakilleri bir araya topladık. Bu konuda şahsi hiçbir fikir beyan etmedik.
Kitab, sünnet, müfessirin-i izam, müçtehidin-i kiram ne emir buyurmuşsa onu
naklettik.
Eserimiz, sadece bir araştırmadan ibarettir, şahsi re’yimiz mevcud
değildir. Biz bu eseri haşa Müslümanları tenkid etmek için yazmadık. Belki
başta Cenab-ı Hakkın rızasına nail olmak, Allah’ın hakkını, sonra fakir ve
zuafa-i Müsliminin hakkını muhafaza etmek, müstahak olmayan yerlere haklarının
verilmesi suretiyle fakir ve miskinlere zulmedildiğini ifade etmek ve Allah’ın
bizzat tesbit buyurduğu sekiz sınıfın dışında kalan yerlere, mesela; vakıflara,
derneklere, örgütlere, cemaatlere, cem’iyetlere, mescitlere, medreselere,
tekyelere, dergahlara, okullara ve benzeri kurum ve kuruluşlara zekâtın
verilemeyeceğini beyan etmek için bu eseri kaleme aldık. Zira dört mezheb
imamlarına göre; zekâtın rüknü temliktir. Temlik ise, mal sahibinin malından
bir parçasını Allah rızası için kendi mülkiyetinden çıkarıp müstahak olanlara
teslim etmesi, hak sahiplerinin de o malı kabzedip kendi mülkiyetlerine
geçirmesidir. Temlik şartı yerine gelmeyen bir zekât, şer’-i şerife göre
geçersizdir. Bu nedenle temlik şartı gerçekleşmeyen yerlere zekât verilmez. Bu
eserimizde ve bundan sonra çıkacak “Mesârifu’z-Zekât” adlı eserimizde zekâtın
kimlere verileceğine dair tafsilatlı bilgi verilecektir.
Sa’y u gayret bizden, tevfîk ve inâyet Allah’dandır.
Sa’y u gayret bizden, tevfîk ve inâyet Allah’dandır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder